HATHA JÓGA PRADÍPIKA 26.-35.
(Gouranga Prabhu oktatói jegyzetei) kukkutászana-bandha-szthó dórbhjám szambandhja kandharám bhavét kúrmavad uttána étad uttánakúrmakam /26/ Miután felvettük a Kukkutászanát, fogjuk meg a nyakunkat úgy, hogy
(Gouranga Prabhu oktatói jegyzetei) kukkutászana-bandha-szthó dórbhjám szambandhja kandharám bhavét kúrmavad uttána étad uttánakúrmakam /26/ Miután felvettük a Kukkutászanát, fogjuk meg a nyakunkat úgy, hogy
(Gouranga Prabhu oktatói jegyzetei) atha jamanijamáh: ahimszá szatjam asztéjam brahmacsarjam ksamá dritih dajárdzsavam mitáhárah saucsam csaiva jamá dasah /17/ A tíz jama (tilalom)
(Gouranga Prabhu oktatói jegyzetei) HATHA-JÓGA PRADÍPIKÁ itjádajó mahásziddhá hatha-jóga-prabhávatah khandajitvá kála-dandam brahmándé vicsaranti té /9/ Ezek és a többi mahásziddha (nagymester) az idő korlátait
ELSŐ FEJEZET – AZ ÁSZANÁK srí-ádináthája namó ‘sztu taszmai jénópadistá hatha-jóga-vidjá vibhrádzsaté prónnata-rádzsa-jógam áródhum iccshór adhiróhiníva /1/ Dicsőséget Ádináthának (Sivának), aki kifejtette a hatha-jóga tudományát,
” Ahogy az oroszlán és a tigris is lassacskán szelidíthető meg, ugyanúgy kell bánni a lélegzettel is, máskülönben elpusztítja a gyakorlót.” (Hatha-jóga- pradípiká II. 15.)
A szanszkrit mudrá szó jelentése “pecsét”, “zár”, és azokra a testtartásokra utal , amelyek lezárják a test nyílásait. A mudrák felvételének helye lehet (1) a
A jóga történetét négy fázisra lehet osztani. Ezeket a részeket még tovább lehet osztani a nagyobb részletesség kedvéért, de a jelenlegi célunk szempontjából ez már
Maharisi Patandzsalit a jóga atyjának tekintik. Leghíresebb műve a Jóga- szútra, amely 196 rövidaforizmában tárgyalja a óga bölcsességének lényegét. A szútra kifejezés “fonalat”, vagy “vezérfonalat”